Sunday, July 17, 2011

kejap aje masa berlalu...

Hari genap seminggu bibik takde sebab balik ke Indonesia. Katanya lepas raya baru balik sini. Sementara dia takde ni ada penggantinya tapi datang hari-hari. Pembantu yang baru ni gajinya, satu hari RM35. Mahalkan?!! Tapi takpe la rumah ni pun besar & ramai. So sure hari-hari bersepah.

Setakat ni, kejenya okaylah. Ada kala dia buat keje tak abis, terus menonong balik. Lupa la agaknya. Sebelum dia keje kat umah ummi, dia pernah keje kat umah jiran ummi. Pembantu yang baru ni bab memasak memang tak pandai. Ada satu hari tu dia masak kentang sambal. Anak-anak ummi ni mana nak makan. Pelik aje masakkannya. Sudahnya, sekarang ni dia cuma potong rencah yang nak dimasakkan & goreng ikan ayam aje. Masak-masak sama ada ummi @ bonda ummi yang masak.

Dalam bab mengemas bagus pembantu ni sebab dapur ummi tu, kemas je. Kalu tidak, dulu bersepah. Weekend ummi masak la apa yang ada dalam fridge. Semalam ummi masak spagetti, makan malam makan kat kedai...:p... Hari ni ummi masak brocolli with oyster sos, sotong ikan masak pedas, ikan kering & sambal belacan. Ni baru kejap tadi masak udang tumis cili & nasi halia. Tapi tu bonda yang masak.

Tapi satu aje yang ummi tak berkenan, dia suka reka cipta cerita supaya kami ni benci bibik yang lama tu. Baru ni dia cerita denga bonda katanya bibik cerita pada dia yang bibik balik Indon ni ummi & En Ayah takde bagi dia apa2 pun. Nak gelak ada, geram pun ada. Mana dia tau entah la. Bila masa bibik cerita kat dia pun tak tau le. Pada hal, sebelum bibil tu nak balik En Ayah bagi pada bibik tu rm1600 lagi.600 tu gaji & 1k tu macam bonus la sebab nak puasa ni. Dia pulak memandai buat cerita pulak.

5 hari lepas dia asyik balik cepat. Ummi sampai pukul 6, dia dah balik. Tak bole jadi ni. Lepas tu, petang semalam cakap kat dia lepas ni nak balik kena tunggu ummi balik dulu. Takkan dia nak kata tidak kan!? Ye aje la dia.

Macam-macam peel pembantu umah ni. Harap-harap bibik lama ummi tu balik le awal.

2 jawapan:

Mamachia said...

banyak juga bonus..kalau ginilah bibi tu mesti balik..D

ummiprincesses said...

mamachia: harap2 gitu le...:)

Post a Comment